RYG OG NAKKESMERTER

RYG- OG NAKKESMERTER

Ryg- og nakkesmerter kan være meget kraftige og meget invaliderende i dagligdagen, men oftest er der ikke tale om noget farligt. Problemet er dog oftest at, når det først gør rigtig ondt eller har været smertefuldt længe, så forsøger kroppen at kompensere eller ”beskytte” ryggen og nakken. Dermed kan kroppen føles helt ”fastlåst”.

Vores tilgang til ryg- og nakkesmerter er den samme uanset hvad det drejer sig om. Første skridt er altid at udelukke noget farligt eller skadeligt for kroppen. Dernæst handler det om at lindre smerterne, genskabe en bedre funktion og dermed hjælpe til en bedre hverdag.

Årsagen til ryg- og nakkesmerter behøver ikke altid at stamme fra selve smerteområdet.

Vi har derfor fokus på kroppen som helhed og ikke kun selve smerteområdet.

Klinikkens kiropraktor har mere end 15 års erfaring med ryg og nakkesmerter, både med akutte problemer og med langvarige – kroniske – smerter.

Igennem de seneste 8 år har René Fejer arbejdet i Rygcenter Syddanmark på Middelfart sygehus, hvor man håndterer patienter, som allerede har været forsøgt behandlet af forskellige behandlere.

DISKUSPROLAPS

Stort set alle mennesker får en diskusprolaps i mere eller mindre grad. Diskusprolaps bør nærmere forstås som en naturlig del af kroppens aldring, ligesom slidgigt.

På samme måde som med slidgigt, så har utallige undersøgelser vist, at man ved prolaps aktivt selv kan gøre meget for at lindre smerterne og vende tilbage til en mere tålelig hverdag

I langt de fleste tilfælde er diskusprolaps ikke noget farligt, selv om det kan gøre meget ondt. Det vigtigste er at udelukke, at dine nerver i ryggen ikke har taget skade. Hvis nerverne er ”intakte”, så handler det om at have fokus på en aktiv tilgang til håndteringen af din diskusprolaps.

Klinikkens kiropraktor har stor erfaring med en tværfaglig håndtering af diskusprolaps. Så hvis du allerede er i en eller anden form for behandling, så tal med din læge eller din behandler, om et samarbejde med vores kiropraktor.

PISKESMÆLD

Pludselig ryk med hovedet og nakken kan i nogle tilfælde føre til kraftige smerter, som er svære at kontrollere.

Ved større ulykker vil man typisk have været forbi en læge eller skadestuen og være blevet grundigt undersøgt. Men i langt de fleste tilfælde ses der ingen skader og smerterne vil gradvist aftage over nogle dage eller uger.

I de tilfælde hvor smerterne ikke aftager over nogle uger, er det dog vigtigt at få hjælp til at tackle smerterne, inden smerterne i sig selv bliver hovedproblemet.

Klinikkens kiropraktor har mange års erfaring med akutte og kroniske nakkesmerter, hvad enten der har været tale om en ulykke eller et pludseligt vrid af nakken.

KRONISKE SMERTER

Langvarige og kroniske smerter er et helt særskilt problem, uanset hvor smerterne sidder.

Du har sikkert allerede prøvet en masse forskellige behandlinger, som kun har givet dig en kortvarig lindring eller hvor smerterne er vendt tilbage igen efter nogen tid.

”Smerter er ikke bare smerter!

Men selv om der måske har været en skade i ryggen eller nakken, så skyldes langvarige smerter oftest problemer med selve smertenerverne og den måde kroppen forsøger at kompensere for smerterne. Jo længere tid du har haft ondt, jo større risiko er der for en såkaldt smerte-sensibilisering. Det betyder at smertecentrene i hjernen forstærker smerterne. Så selv om skaden er helet, er smerterne der stadig eller endda forværret.

En meget vigtig del af behandlingen er derfor den almindelige håndtering og tackling af selve smerterne.

Kroniske smerter kræver oftest en særlig håndtering end simple behandlinger.  Vi har gode erfaringer med kroniske smerter, men det kræver som regel et godt samarbejde med din læge, andre behandlere og evt. din arbejdsgiver eller din kommune.

Vi anbefaler derfor at du først taler med din læge eller din kommune, inden du henvender dig i klinikken.